La capacitat pedagògica de la cançó

Actualment, ningú discuteix ja la força i la influència que exerceix la música sobre les persones; el màrqueting l’utilitza sovint per crear tendències per l’efecte que té sobre les emocions i, per tant, en el comportament i l’actitud dels consumidors. Conscients d’aquest poder, l’educació l’ha sabut aprofitar també i fer-la servir com un valuós recurs pedagògic.

De ben segur que alguna vegada heu tingut un d’aquells dies que tot va del revés i us heu sentit fins al capdamunt de tot, però heu pujat al cotxe, heu engegat la ràdio i té…!, sona aquella cançó! Una cançó que, malgrat que no és la teva preferida, si que connecta amb el que estàs sentint i que, a vegades, fins i tot és capaç de canviar el teu estat d’ànim.

A l’escola coneixem molt bé aquesta particularitat i l’experiència pedagògica ens ha demostrat que una melodia determinada encaixa com un guant amb diferents tipus d’activitats. Concretament a l’educació infantil, hem de tenir cura de cultivar tots els canals de comunicació possibles per garantir l’accés emocional i acadèmic dels nostres alumnes en les diferents iniciatives que els proposem. En aquest sentit, la música permet accedir, juntament amb el llenguatge gestual i corporal o l’expressió facial, a la totalitat dels infants (sempre que no existeixi trastorn auditiu).

Tant és així que són innumerables els estudis que posen de manifest que fins i tot durant els mesos de gestació el nadó ja és capaç d’escoltar i reconèixer la veu de la mare i també pot percebre sons i músiques. Entenem i compartim que la música ha de formar part del desenvolupament integral de la persona, fins i tot en l’edat adulta, però des de Viaró Infantil apostem per la cançó també com a canal de transmissió de valors, virtuts i coneixements.

Així doncs, seguint models pedagògics de referència, hem volgut classificar els beneficis i les capacitats que desenvolupem gràcies a la cançó en 5 grans grups:

  • Beneficis socials i emocionals

Escoltar música o cantar són activitats comunes a totes les cultures i aporta riquesa identitària. La música acompanya la majoria d’esdeveniments socials: culte religiós, celebracions de tota mena, festes populars, teatre, cinema…

Tanqueu un instant els ulls i recordeu qualsevol escena cantant nadales en família, recordareu, amb facilitat, moments tan bonics que no us és possible de descriure amb paraules; la paraula es queda curta; el llenguatge verbal no ens és suficient. Queda clar, doncs, que la cançó pren protagonisme també en l’entorn familiar i que, d’aquesta manera, eduquem també als nostres fills en la sensibilitat i els ajudem a comprendre les emocions, ja que el llenguatge musical complementa al llenguatge verbal i permet, d’alguna manera, sublimar les emocions i comprendre-les més enllà del que es podria explicar en el llenguatge de paraules.

  • Desenvolupament cognitiu

La psicologia cognitiva estableix clares relacions entre la percepció dels sons i l’organització del cervell per estructurar idees. Tant és així que, des del mateix ventre matern, el nadó es familiaritza amb el to, timbre i ritme de la veu de la mare i estableix ja així un primer contacte amb la manera que la seva família estructura el llenguatge i, per tant, el pensament. Conscients d’aquesta realitat, en l’àmbit educatiu aprofitem la cançó per seguir recolzant aquest procés natural de construcció del pensament. Les cançons que es canten a l’escola se segueixen cantant a casa i a l’inrevés; els festivals musicals de l’escola són autèntiques bandes sonores dels nostres viatges en cotxe i això sabem que enforteix lligams amb el seu àmbit més immediat (familiar i escolar) amb la finalitat, entre d’altres, de possibilitar que els dos ambients esdevinguin entorns de comunicació molt semblants en el que l’alumne se sent còmode, relaxat i confiat per aprendre.

  • Desenvolupament del llenguatge:

Moltes vegades ens hem sorprès a nosaltres mateixos cantant una cançó que ens agrada en un altre idioma amb un accent impecable. Aquesta anècdota il·lustra molt bé el que exposen innumerables estudis que expliquen que la cançó és un excel·lent recurs per aprendre una llengua, per millorar-ne l’accent i per enriquir el nostre vocabulari.

D’altra banda, cada idioma té la seva musicalitat (les oracions tenen un ritme i un to concret que els confereix una mena de «cantarella» típica de cada llengua i de cada accent d’una mateixa llengua) i la cançó ens ajuda a familiaritzar-nos-hi. En aquest sentit, utilitzem cançons en diferents idiomes perquè prenen especial validesa en la millora de la pronunciació de llengües.

  • Habilitats i destreses motrius

Michael Jackson va dir en una entrevista que no podia evitar moure el seu cos i començar a ballar cada vegada que sonaven acords musicals d’algunes cançons que sentia des de petit. A l’escola i a casa també observem que els infants «connecten» amb cançons que els estimulen a ballar o a moure’s seguint el ritme. Aquesta realitat permet estimular als més petits en la realització d’exercicis de psicomotricitat que, d’una altra manera, trobarien més resistència per part d’alumnes que, per una raó o una altra, tenen menys predisposició a l’activitat física i a l’adquisició d’habilitats i destreses motrius.

  • Creativitat

Quan hi ha prou temps, moltes persones gaudeixen de cuinar per la família tot escoltant, de fons, una música escollida per l’ocasió; els agrada preparar amb il·lusió un bon àpat i s’esforcen a ser creatius. La música estimula la creativitat, esperona l’ànima a plasmar-se en allò que estem fent i crea un ambient fèrtil per la manifestació o emersió de les nostres habilitats.

En aquesta direcció, a l’escola utilitzem la cançó com a font d’inspiració per aprofundir en conceptes treballats, fer connexions amb altres idees i conceptes i per incentivar la creació d’escenaris mentals. L’infant basteix un espai propi entorn de les cançons que és molt semblant al que es construeix entorn d’una lectura agradable. Sabem que cada persona genera un imaginari propi que té punts en comú amb l’imaginari col·lectiu que evoca la cançó, però és precisament en aquesta part més íntima i privada on neix el procés creatiu fruit de la part compartida. Per entendre’ns, intenteu descriure el què us transmet una determinada cançó infantil i després demaneu-li al vostre fill que s’imagini què passa en aquella història de la mateixa cançó. Veureu que ha engegat el procés creatiu i l’ha portat a un espai imaginari que té alguns punts en comú amb el vostre, però que és totalment diferent. És aquest el moment que utilitzem per incentivar la seva imaginació i l’animem a seguir desenvolupant aquest pensament en profunditat alhora que intentem dotar-lo de recursos per saber-lo explicar.

Tots aquests aspectes que fan referència a l’àmbit del desenvolupament integral dels nens i nenes en l’edat infantil són arguments que complementen i justifiquen unes actuacions pedagògiques que empren el recurs de la cançó i de la música en general. Però no oblidem que hem de ser ànimes alegres, que la cançó delicada és font d’alegria i que aquesta alegria l’oferim i la volem encomanar també a tots els qui ens envolten i estimem. Cantem!

Sara G. Ramis

English Teacher